1. SBD Praha
  2. >
  3. Infopanel
  4. >
  5. Jak postupovat, když ukončil činnost váš dodavatel energií?
Témata
Přihlásit k odběru
Kontakt redakce

Jak postupovat, když ukončil činnost váš dodavatel energií?

S ohledem na vývoj cen energií bylo ukončení činnosti některých dodavatelů pouze otázkou času. Pro 900 000 zákazníků je aktuální nemilou zprávou ukončení činnosti skupiny Bohemia Energy. Konec největšího uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR se týká zákazníků společností Bohemia Energy, Comfort Energy, Energie ČS, Europe Easy Energy a X Energie.

Bez elektřiny a plynu domácnosti nezůstanou

Přes nemilou zprávu o ukončení činnosti Bohemia Energy není pro její zákazníky bezprostřední důvod k obavám. „Nehrozí, že by spotřebitelé zůstali ze dne na den bez dodávek elektřiny nebo plynu. Společnost, která ukončila činnost, automaticky nahradí dodavatel poslední instance,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Jak nyní postupovat?

„Od 14. října 2021 doporučujeme nehradit už žádné další zálohové platby za elektřinu společnostem ze skupiny Bohemia Energy, od 17. října 2021 doporučujeme nehradit už žádné další zálohové platby za plyn společnostem ze skupiny Bohemia Energy,“ doporučilo Ministerstvo průmyslu a obchodu společně s Energetickým regulačním úřadem v tiskové zprávě všem zákazníkům skupiny Bohemia Energy. Vyzvaly také, aby lidé zrušili trvalé příkazy, SIPO či souhlasy s inkasem.

Kdo je dodavatel poslední instance

Přiděleným dodavatelem energií, kterého zákon vzletně nazývá dodavatelem poslední instance, jsou v závislosti na konkrétním regionu společnosti ČEZ Prodej, E.ON Energie a Pražská energetika v případě elektřiny a E.ON Energie, innogy Energie (dříve RWE Energie) a Pražská plynárenská v případě plynu.

Dodavatel poslední instance dodává spotřebitelům energie za ceny stanovené Energetickým regulačním úřadem, a to nejdéle šest měsíců.

Pozor, energie od dodavatele poslední instance nedostanou všichni

Právo na dodávky od dodavatele poslední instance mají ale jen ty domácnosti, které v předcházejících 12 měsících neměly spotřebu vyšší než 630 MWh. Zákazníci, jejichž spotřeba přesáhla tuto hranici, si musí nového dodavatele zajistit bezodkladně sami. Dodavatel poslední instance má povinnost informovat své nové odběratele. Seznámí je se zahájením dodávek elektřiny a plynu, cenami a podmínkami dodávek.

Do kdy je nutné uzavřít novou smlouvu? Opomenutí může znamenat černý odběr

Během šesti měsíců od zahájení dodávek energií od dodavatele poslední instance byste měli uzavřít novou smlouvu buď s ním, nebo s nějakým jiným dodavatelem, jinak se můžete stát takzvaným černým odběratelem. „Důsledkem černého odběru může být nejen odpojení od elektřiny či plynu, ale i to, že budete muset zaplatit vyšší částku než tu za energie, které jste skutečně odebrali, včetně případných nákladů na obnovení dodávek,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.

Včasná změna dodavatele je výhodná i finančně, protože ceníky dodavatelů poslední instance mají vyšší ceny než běžné nabídky dodavatelů.

Jak uzavřít novou smlouvu?

Před uzavřením smlouvy je namístě zvážit nejen nabízenou cenu za dodávky, ale zaměřit se také na případné smluvní pokuty a další podmínky obsažené nejen v textu samotné smlouvy, ale i v obchodních podmínkách a cenících. Doporučujeme srovnat si ceny různých dodavatelů ve srovnávačích dostupných na webových stránkách Energetického regulačního úřadu.

Je výhodnější smlouva na dobu určitou, nebo neurčitou?

Při uzavírání nové smlouvy byste měli zvážit vážit i to, zda uzavřete smlouvu na dobu určitou nebo na dobu neurčitou. V případě smlouvy na dobu určitou můžete sice získat lepší cenu, ale na oplátku se musíte takzvaně upsat dodavateli na určité období. Navíc ukončit smlouvu na dobu určitou před uplynutím sjednané doby často buď nejde vůbec, nebo jen se zaplacením tučné smluvní pokuty.

„Současné situace se jistě pokusí zneužít takzvaní energošmejdi. Zvláště obezřetní tak buďte v případě nabídek při podomním prodeji, případně přes telefon. Platí totiž pravidlo, že nejlepší nabídka za vámi nepřijde sama, ale je nutné si ji aktivně vyhledat.“ Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Potřebujete poradit, jak vyřešit přechod k novému dodavateli?

Více informací se dozvíte v brožuře Jak se vyznat v energetice, kterou si lze stáhnout zdarma na www.dtest.cz/energetika. Řešíte-li konkrétní problém, neváhejte se obrátit na spotřebitelskou poradnu dTestu. Pomáháme spotřebitelům nalézt i účinná opatření vedoucí ke snížení spotřeby energií v domácnosti. Spotřebitelé se mohou na dTest obrátit pro radu na telefonním čísle 222 767 224 nebo webu www.dtest.cz/step.

[Autor: Martin Macháček]

inzerce

Další podobné články

Partneři s výhodami pro klienty SBD Praha

Loading...