1. SBD Praha
  2. >
  3. Infopanel
  4. >
  5. Reklamace vyúčtování tepla a vody má svá pravidla
Témata
Přihlásit k odběru
Kontakt redakce

Reklamace vyúčtování tepla a vody má svá pravidla

Máte pocit, že vaše vyúčtování neodpovídá realitě? Podle zkušeností rozúčtovatelů a správců nejčastěji potřebujeme pouze dovysvětlení způsobu vyúčtování a rozúčtování. Když i po vysvětlení máte pocit, že mohlo dojít k chybě, máte možnost podat reklamaci. Ve kterých případech je reklamace na místě?

Jak se náklady na teplo, vodu a elektřinu počítají?

Pojďme si nejprve stručně připomenout některé základní informace. Rozúčtování nákladů a vyúčtování záloh se provádí za zúčtovací období, kterým je zpravidla kalendářní rok. S předstihem před termínem vyúčtování jsou prováděny odečty spotřeby tepla, vody a elektřiny. V domech, kde je individuální vytápění v jednotlivých bytech, se spotřeba tepla v rámci společného rozúčtování vztahuje pouze na společné prostory domu. Odečty elektřiny se v platbě SVJ také týkají pouze spotřeby ve společných částech domu.

Vyúčtování a splatnost přeplatků a nedoplatků upravuje zákon č. 67/2013 Sb. v platném znění (Zákon o službách).

Vlastní spotřebu elektřiny, případně plynu si každá domácnost hradí sama u svého dodavatele.

Vyúčtování nákladů na teplo

Zásadní změny v rozúčtování nákladů na teplo přinesla Vyhláška Ministerstva pro místní rozvoj, která vstoupila v platnost od ledna 2016 (vyhláška číslo 269/2015 Sb.).

Vyhláška nově stanovila procentní vyjádření základní a spotřební složky. Základní složka nákladů na vytápění v zúčtovací jednotce nyní činí 30 až 50 % a zbytek nákladů tvoří spotřební složku. „Rozdíly v nákladech na vytápění připadající na 1 m² započitatelné podlahové plochy nesmí překročit u příjemců služeb, kde jsou instalována měřidla, v zúčtovací jednotce hodnotu o 20 % nižší a hodnotu o 100 % vyšší oproti průměru zúčtovací jednotky v daném zúčtovacím období,“ vysvětluje Jarmila Trčková, vedoucí oddělení rozúčtování společnosti ista ČR. ,,Se stoupající oblibou sběrnic dat a dálkového odečtu energií mezi zákazníky, velmi klesá chybovost při odečtech, přesnost odečtů tímto způsobem dosahuje 99,4%,“ dodává obchodní ředitel ista ČR Jaroslav Plšek.

Vysoký nedoplatek může mít řadu příčin. Jaké jsou nejčastější?

  • nesprávně nastavené zálohové platby, především náklad na vytápění a spotřebu studené či teplé vody;
  • neočekávaně vysokou spotřebu vody může způsobit například dlouhodobější návštěva, nedostatečná teplota teplé vody, únik vody přes nekvalitní baterií nebo toaletou, nájemníci v bytě apod.;
  • nesprávná regulace vytápění, kdy si vlastník vyřeší nadměrné teplo v byte větráním, a ne regulováním přes hlavici na radiátoru, anebo nesprávně používá regulační ventil;
  • nesprávný odečet vodoměrů či měřičů tepla;
  • nesrovnalost může případně nastat i při chybném započítání zálohových plateb či mohou být náklady na teplo nesprávně rozpočítané.

Jak a u koho vyúčtování reklamovat

Reklamaci je vždy nutné podávat písemně. Kontakty by vždy měly být uvedeny pod vyúčtováním. Důležitá je i konkrétnost – nestačí informace, že reklamujete vysokou spotřebu a podobně.  

Jaké termíny jsou závazné?

  • Lhůta na podání reklamace je 30 dnů, pokud není poskytovatelem služeb uvedeno jinak
  • Lhůta pro vyřízení reklamace je 30 dnů
[Autor: Martin Macháček]

inzerce

Další podobné články

Nenechte si drobným hmyzem doma otravovat život

Mouchy, komáři, vosy, ale také mravenci nebo moli. Léto je dobou, kdy je hmyzu ve venkovním okolí velké množství. Nepříjemní společníci dokážou otrávit volné chvilky. Jejich intenzivní výskyt v interiéru navíc podporuje časté letní větrání a rozsvícená...

číst více

Vedro v bytě očima lékaře. Na co bychom měli dát pozor?

S chladem se umíme vyrovnat docela dobře – více se oblečeme, nebo si přitopíme. S horkem bojujeme všemi dostupnými zbraněmi. Pozor ale! I když máte pocit, že jste vedro v bytě alespoň trochu potlačili, pro váš organismus to vůbec nemusí být dobré řešení. Jak to vidí...

číst více

Partneři s výhodami pro klienty SBD Praha

Loading...