1. SBD Praha
  2. >
  3. Infopanel
  4. >
  5. SBD Praha kráčí k Inteligentní správě
Témata
Přihlásit k odběru
Kontakt redakce

SBD Praha kráčí k Inteligentní správě

SBD Praha na sklonku roku 2019 představilo svým klientům vizi moderní podoby budoucí správy bytových domů, která se opírá o srozumitelnost, přehlednost a dostupnost informací v online prostředí. Právě tehdy se už naplno rozjížděl vývojový tým partnerské společnosti BeiT pracující na systému Bytové konto jako základu nového řešení pro správu a provoz bytových domů. V této souvislosti bych Vás rád informoval o pokroku v tomto náročném projektu, který se nelimituje jenom na výrazně lepší softwarové řešení.

Ještě předtím Vám ale přiblížím jednu aktuální událost, která kvantifikuje jeden z důvodů proč se snažíme přinést výrazně vyšší úroveň kontroly nad bytovým domem. V loňském roce došlo zcela nepozorovaně k mimořádné události na bytovém domě jednoho z naších klientů. Nadspotřeba vody se v důsledku úniků v průběhu roku vyšplhala na neuvěřitelných 8 600 m3 vody (téměř 3,5 násobek běžné roční spotřeby). Finanční ztráta jenom na nadspotřebě vody představuje bezmála 820 000 Kč. K tomu je nutné připočíst další náklady na technologická vybavení, které ztrátu způsobili a náklady na teplo ve výši cca naštěstí jen 120 000Kč, a to proto, že SV se zcela při úniku neohřívala. Jak je z příkladu zřetelné vzdálený online monitoring spotřeb médií a jejich průběžné vyhodnocování má obrovský smysl z finančního ale i bezpečnostního hlediska. Rychlá zpětná vazba manažerům bytových domů, členům statutárních orgánů bytových korporací a ve finále i samotným uživatelům bytů je v připravovaném řešení jeden z klíčových výstupů.

Svým zákazníkům družstvo slíbilo změnu a je to tu

A to nikoliv kosmetickou změnu s cílem splnit nezbytné legislativní minimum, vyplývající z dnešních předpisů i evropských požadavků na jejich úpravu. SBD Praha a BeiT společně přijaly výzvu v podobě sloučení mnoha příbuzných oborů ke zvýšení automatického zpracování dat, jejich online propojení a sdílení.

V loňském roce jsme si se změnovým týmem úspěšně odzkoušeli zpracování dat z veřejných rejstříků. Od Nového roku běží nové evidenční prostředí, ke kterému se od února přidalo testování první ekonomické části – nastavování účetnictví pro spravované subjekty. Nedočkavě vyhlížíme testování druhé části účetnictví, které mimo jiné zahrne fakturaci a které by mělo podle plánu začít koncem tohoto měsíce. Zanedlouho poté se přidá navazující rozúčtování podle skutečných nákladů a jejich vyúčtování oproti předepsaným zálohám. Vše už bude připraveno na online sledování spotřeb energií a médií všeho druhu s přihlédnutím k preferencím bytových domů a jejich uživatelů. Současně se testují a připravují další části Bytového konta pro technické služby a služby klientského oddělení. Na konci roku bychom chtěli spustit první verzi klientské aplikace nejméně pro členy statutárních orgánů spravovaných subjektů, v příštím roce pak totéž i pro jednotlivé uživatele bytů a bytových jednotek.

Měření spotřeb energií a médií

Právě v oblasti měření spotřeb energií a médií, jejich sledování a vyhodnocování a poskytování zpětné vazby v podobě online reportingu s doporučením odpovídajících opatření ke zvýšení efektivity bude oblast, kde usilujeme už nyní o větší spolupráci s našimi klienty – bytovými domy. SBD Praha má jasnou ambici zavádět měření i rozúčtování pro své zákazníky v takové podobě, která umožní zmiňované online funkcionality, ale především umožní napojení na rozsáhlé funkcionality z ostatních oblastí celkového řešení Inteligentní správy domu. Není totiž pochyb, že tyto činnosti se musí zásadně transformovat, automatizovat, a nakonec splynout do jednoho řetězce postupných operací, mají-li být nákladově efektivní. Tady je nutné upozornit, že již není nákladově efektivní zachovat současné dodavatele technologií měření a rozúčtování. Tyto technologie a služby dozrály své doby a je nutné je nahradit (v době jejích končících cejchů) novými druhy měření, které ale nepředstavují vícenáklad, naopak umožní v budoucnu šetřit a vyhnout se právě mimořádným událostem.

Zmíněný parametr poměru „cena / výkon“ patří ze strany tvůrců systému k nejsledovanějším. Už nyní je jasné, že budeme čelit mnoha předsudkům i zvyklostem neměnit zavedené ze strany mnoha klientů, kteří budou „válcováni“ většinou zavádějící argumentací svých stávajících dodavatelů. Ale vývoj nelze zastavit, možná jen trochu zbrzdit. A skvělou zprávou je skutečnost, že zatím každý statutární orgán, který si nechal velmi pečlivě vysvětlit připravovaná řešení, na potřebu změny slyší. Zůstávat nyní opodál může v příštích dvou letech znamenat stát s okleštěnými službami za vyšších nákladů pro zákazníka ať ze strany rozúčtovatelů, nebo SBD Praha.

O to více vnímám potřebu akceptace kvalitativní změny na straně našich klientů, a s narůstajícím počtem souhlasů pak o to více spolu se svými kolegy vnímám zákaznickou důvěru vkládanou do ambiciózního projektu Inteligentní správy i odpovědnost za řádné a včasné naplnění přislíbených očekávání. Věřím, že to dokážeme společně s velkou většinou dnešních i nových zákazníků. Věřím, že našim klientům dokážeme postupně přinést zásadní vylepšení služeb SBD Praha. Jsem přesvědčen, že jdeme správným (a jedině možným) směrem. Proto bych chtěl poděkovat všem, kteří se na projektu Inteligentní správy podílí a také klientům, kteří bedlivě naslouchají a připravují se spolu s námi na budoucnost ve správě domů již dnes!

Více informací o Inteligentní správě najdete na webových stránkách nebo nás rovnou kontaktujte emailem na zilak@sbdpraha.cz nebo prostřednictvím kontaktního formuláře dole na stránce. Rádi Vám celý systém ukážeme a představíme jak funguje včetně veškerých benefitů, které díky němu jako náš klient získáte.

[Autor: Mgr. Martin Kroh]

inzerce

Další podobné články

Po zimě nezapomeňte na údržbu plastových oken a dveří

Po zimě nezapomeňte na údržbu plastových oken a dveří

Plastová okna i dveře dobře izolují proti zimě i hluku, mají dlouhou životnost a nároky na jejich údržbu bývají minimální. Přesto odborníci radí, aby se jim alespoň jednou ročně dostalo zvýšené péče. A právě jarní měsíce jsou po zimě vhodnou dobrou na základní servis...

číst více

Partneři s výhodami pro klienty SBD Praha

Loading...